V tomto článku nejdříve podrobně zrecenzuji kompletní mechabox Revolution od firmy Systema, v druhé části srovnám tyto díly se standardem AEG určené firmou Tokio Marui. Revolution mechabox má velmi mnoho zajímavých technických řešení, které stojí za to si přečíst.
1. Recenze mechaboxu a jeho dílů
2. Srovnání se standardními AEG díly
|
Úvod:
- Standard AEG mechaboxu je tu s námi více než 20let, kdy ho poprvé představila v roce 1992 japonská firma Tokyo Marui útočnou puškou FAMAS F1. Více o historii airsoftových zbraní se dozvíte v článku Vývoj airsoftových zbraní.
- Jelikož za tu dobu pokročily technologie a lidi požadují od zbraní čím dál vyšší výkony, znovu japonská firma jménem Systema představila v roce 2008 svůj kompletně předělaný mechabox jménem Revolution.
- Revolutim mechabox má se starým designem společné pouze vnější tvary skeletu mechaboxu, aby mohl být vložen do současných AEG zbraní, tímto ale kompatibilita dílů končí.
- Recenzovaný mechabox je určen pouze do zbraní typu M4 nebo M16.
|
Balení a exteriér
|
Revolution machabox vám dorazí v bytelné červené kartonové krabici
|
Seznam variant mechaboxu, který Systema vyrábí, zde je to verze s kabeláží do pažby a M150 pružinou
|
Uvnitř naleznete kompletně sestavený mechabox s motorem, chráněný molitanovými výplněmi, připraveno na vložení do zbraně
|
Systema motor černozlaté barvy je varianta Magnum motoru, který je ale konstruovaný pro dodání nejlepších výkonů při otáčení na druhou stranu než je obvyklé. Motor patří mezi nejlepší na trhu.
|
Na levé části mechaboxu ze slitiny Zn-Al si všimněte čtyřech 6mm ložisek, z toho jedno kluzné...
|
... a pěkného nápisu "Revolution Systema"
|
Pravá část mechaboxu je zajímavá kovovou kulisou přepínače a dvěma spínači pro detekování režimu střelby (později jejich funkci blíže popíšu)
|
Díly v mechaboxu:
|
Po vyšroubování šroubků a oddělení půlek mechaboxu vypadá vnitřek takto:
|
Převody jsou složeny ze čtyř ocelových kol, kvalita zpracování a použité materiály jsou na vysoké úrovni
|
Ocelová hlava válce s tvrdým plastovým předkem a jedním těsněním má v sobě integrovanou kovovou trysku
|
Tryska může zajíždět dovnitř a vrací se nazpět pomocí pružiny vevnitř hlavy válce. Hlava válce není rozebíratelná
|
Zakončení trysky má speciální tvar pro zachycení hlavy pístu. Otvory na bocích trysky slouží pro lepší proudění vzduchu do trysky
|
Píst má polykarbonátové tělo s celokovovým ozubením
|
Tělo pístu není pro ozubení přerušené, proto je odolné
|
Hlava pístu je protitlaká kovová, uprostřed je díra s kroužkem pro zachycení trysky
|
Pokud je píst v přední části, tryska je s hlavou pístu spojena
|
Při částečném natažení se tryska natáhne a hlava pístu vyjede z pístu (na pružině), dokud se mechanické spojení trysky a hlavy pístu neuvolní. Tímto systémem se do komory vloží kulička
|
Válec je žebrovaný, pochromovaný, typu NBU
|
Pružina je neprogresivní a začištěná na konci, krátká a tuhá (má být m150)
|
Trn je ocelový bez ložiska (pouze 2 podložky)
|
Skelet mechaboxu
|
Vnitřek mechaboxu bez dalších dílů
|
Čtyři 6mm ložiska, z toho tři kuličkové a jedno kovové kluzné pro větší odolnost
|
Pro hlavu válce je v mechaboxu po celé délce drážka
|
Stejně tak i trn, takže jejich usazení je velmi pevné
|
Elektonika
|
Celkový pohled na elektroniku, ta je ve zbrani poměrně složitá a skládá se z následujících komponent:
|
Kabeláž je s průřezem 1,5qmm, tvrdou průhlednou izolací a je málo ohebná, na konci je malý Tamyia konektor (na fotce vyměněn za DeanT). Až na tu malou ohebnost je kabeláž kvalitní
|
30A mini vidlicová pojistka je schovaná v kovovém pouzdru na konci kabeláže
|
Deska mosfetu s aktivním brzděním motoru
|
Oba mosfety jsou chlazeny skrz kovovou destičku (drátky kolem chladiče nejsou originální)
|
Aktivní brzda je propojena s mikroprocesorem s čidlem na detekci pozice pístového kola
|
Toto optické čidlo je na kraji motorového kola a detekce pozice probíhá pomocí...
|
... dírky na pístovém kole na správném místě, jakmile tedy tuto dírku čidlo detekuje, motor se zastaví, popřípadě dá impuls mikroprocesoru, že se kolo jednou otočilo.
|
Černý mikrospínač slouží pro detekci sepnutí spouště
|
Pomocí vnějších spínačů mikroprocesor zjišťuje, jaký režim střelby je nastaven:
- Pokud není ani jeden spínač sepnutý, zbraň nestřílí, ale spoušť lze stisknout. Je odpojená elektronika a neodebírá se z baterie žádný proud.
- Při sepnutém prvním spínači je nastaven režim jednotlivých ran. Pokud se nestřílí, odebírá se z baterie velmi malý proud pro chod elektroniky.
- Pokud jsou sepnuté oba spínače, je nastaven režim 3-ranné či automatické střelby. Krátký stisk 3 výstřely, dlouhý stisk dá tolik výstřelů, dokud se spoušť nepustí, kola vždy zastaví na stejné pozici.
|
Závěr:
- Systema je svou kvalitou pověstná a ani v tomto případě nezklamala, díly jsou na m150 velmi dobře dimenzované, pouze se trochu bojím, že se můžou vysypat 6mm kuličková ložiska na kolech a bez Mblocku by mohl prasknout mechabox.
- Všechno perfektně lícuje, ale může být problém vložit mechabox do některých M4/M16, které 100% nectí rozměry zbraně od Tokio Marui, tam pak je potřeba brousit tělo zbraně nebo mechabox.
- Problém může také nastat v kompatibilitě komory s tryskou, protože tryska nelze vyměnit a jejím broušením ji můžete nenávratně poškodit, nová hlava válce není zrovna nejlevnější záležitosti.
- Revolution mechabox je velmi drahý, je dražší než většina AEG zbraní, v ČR ho lze zakoupit například v obchodě Airsoftguns za cenu 15 990 Kč, bohužel tak vysoká cena způsobila, že mechabox není téměř vůbec rozšířený.
- Ač se mi velmi líbí tento mechabox po všech stránkách, bohužel jeho velmi vysoká cena a cena náhradních dílů ho posouvá do kategorie exkluzivních dílů pro pouze pro ty nejmovitější airsofťáky.
|
Plusy:
+ Preciznost dílů a kvalita materiálů
+ Významné změny ve fungování mechanismu
+ Integrované procesorem řízené mosfetové spínaní motoru
+ Detekce pozice kol
+ Kompatibilita se standardními AEG M4/M16 těly zbraní
|
Mínusy:
- Velmi vysoká cena
- Malá ložiska
- ZN-Al mechabox
- Dostupnost náhradních dílů
|
1
2
>>
|
V červnu 2012 napsal recenzi Jeff, člen týmu Airsoft Team Chrudim.
zpět
|